Awj: Nja Mahdaoui

February 23 - April 12, 2018 Tunis
"Nja Mahdaoui's work not only emancipates calligraphy from its sacred function but also performs a choreography of gestures and colors that question our identity with abstract poetry."
Elmarsa Tunis is pleased to present Awj, a retrospective of Tunisian artist Nja Mahdaoui, an important figure in contemporary Arab art and calligraphy. By offering a rare dialogue between works from different periods since 1966 to the present, the retrospective invites viewers to explore how encounters and events during Mahdaoui's life have played a part in the evolution of his visual language.Over the course of the exhibition, temporalities are juxtaposed and the Arab letter's extraordinary plasticity emerges, in terms of both meaning as well as potentiality. In Mahdaoui's work, calligraphy does not signify as much as it invites to the viewer to explore the blanks spaces between the letters to extrapolate meaning through the aid of his or her imagination.
Nja Mahdaoui's work not only emancipates calligraphy from its sacred function but also performs a choreography of gestures and colors that question our identity with abstract poetry.
 

 

La Galerie Elmarsa a le plaisir de présenter Awj, une exposition rétrospective de Nja Mahdaoui, grande figure de l’art contemporain et de la calligraphie, placée sous le commissariat de Aziza Harmel. Cette exposition rétrospective nous invite à découvrir des langages et des formes nés des rencontres et des questionnements de l’artiste de 1966 jusqu'en 2018. Le parcours nous révèle l'extraordinaire plasticité de la lettre : Il n'est ici plus question du mot mais de son potentiel. L’exposition fait dialoguer des œuvres de différentes périodes, des périodes qui se juxtaposent et se laissent deviner. Tout comme les lettres dans le travail de l’artiste : elles ne se lisent pas pourtant nous sommes tentés de les deviner. Cette tentation est le résultat d'une confrontation entre le désir de saisir et l'impossibilité de comprendre. L’œuvre de Nja Mahdaoui ne témoigne pas seulement d’un affranchissement de la calligraphie de sa fonction sacrée mais constitue également une chorégraphie de gestuelles et de couleurs qui conjuguent questionnement identitaire et poésie abstraite.